Cykeldelar är mer komplicerade än vad man kan tro

23 Jan

Cykeldelar är mer komplicerade än vad man kan tro

Om man aldrig har varit intresserad av cykling som sport är det inte säkert att ens kunskaper om cykeldelar sträcker sig längre än till det mest grundläggande. De allra flesta vet att smörja kedjan och hur man sätter tillbaka den om den hoppar av. Kanske till och med kan dra åt den så att den stannar där den ska. Men mer än så brukar de flesta inte veta.

Tre cykeldelar att hålla koll på

Ramen. Alla vet nog vad som är ramen på en cykel, men många vet inte hur viktig den är för cykelns prestation. Materialet spelar till exempel stor roll. Ju lättare material, ju lättare är den att föra framåt, vilket är A och O inom cykling som sport. Kolfiberramar är vanligt på tävlingscyklar till exempel. Materialet är lätt men dyrt, vilket gör att man inte hittar det på de billiga cyklarna. Titan är mindre vanligt men även det lätt och framför allt mycket hållbart. För cyklar med titanramar får man dock vara beredd på att öppna plånboken.

Det vanligaste är annars aluminiumramar, vilket är billigt och lätt. Dock inte lika hållbart. Formen på en ram spelar även roll. De så kallade damcyklarna är bland de sämsta att tävla med till exempel, då formen på dem gör cykeln tyngre. Är du intresserad av att köpa cykelram kan du börja med att bläddra runt bland material och stil.

Växlarna. Det finns utanpåliggande växlar och navväxlar. De utanpåliggande består oftast av sju, åtta, nio, tio eller elva så kallade kedjekransar på bakhjulet och upp till tre kedjehjul fram.

På navväxlarna är växelmekanismen skyddad från yttre påverkan och de kan ha två, tre, fyra, fem, sju, åtta, nio och elva växlar. Det finns ett märke som även tillverkar för 14 växlar men bara navväxeln i sig kostar då mer än de flesta cyklar på marknaden.

Nackdelen med navväxlar är att verkningsgraden är sämre, vilket gör att de i princip inte tillverkas för tävlingscyklar.

Bromsar. Dessa cykeldelar finns i flera utföranden. Många av dem verkar direkt på fälgen, men det finns även skivbromsar, rullbromsar och trumbromsar. För cyklar som har utanpåliggande växlar krävs det att bromsarna styrs för hand.

En hel vetenskap

När det kommer till cykeldelar finns det alltid något nytt att lära. I och med att cykling som sport är så populär världen över kommer de alltid med något nytt och bättre. Är man en vanlig cyklist som cyklar till och från jobbet, eller använder cyklandet som motion och som mest cyklar Vätternrundan då och då, behövs oftast inga avancerade cykeldelar. Men det kan ändå vara bra att ha koll på då vissa delar faktiskt gör det lättare, även för en motionär.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *